Programy pro školy
Cirkulární ekonomika jako budoucnost pro vaše žáky
V dnešní době čelíme výzvám spojeným s plýtváním zdroji, nadměrnou spotřebou a hromaděním odpadu. Cirkulární ekonomika je klíčovým konceptem, který nabízí řešení těchto problémů, a naším cílem je pomoci školám integrovat tento přístup do výuky.
Naše vzdělávací programy jsou navrženy tak, aby podpořily žáky a pedagogy v porozumění cirkulární ekonomice a jejím principům. Prostřednictvím interaktivních workshopů a projektových dnů pomáháme žákům pochopit, jak mohou aktivně přispět k udržitelnosti svého prostředí. Programy jsou strukturovány tak, aby odpovídaly průřezovým tématům dle RVP, a jsou propojeny s environmentální výchovou, udržitelným rozvojem a technickou gramotností.
Co naše programy přinášejí školám?
- Podpora průřezových témat RVP
Naše programy přispívají k rozvoji klíčových kompetencí žáků, jako je environmentální a občanská gramotnost, kreativní a technické myšlení. V souladu s RVP se zaměřujeme na:
- Environmentální výchovu
- Výchovu k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Technickou a digitální gramotnost
- Udržitelný rozvoj - Praktické workshopy a projektové dny
Naše vzdělávací programy zahrnují nejen teoretický úvod do cirkulární ekonomiky, ale především praktické dílny a projektové dny. Žáci se naučí, jak kreativně využívat zbytkové materiály a aplikovat principy cirkulární ekonomiky v reálném světě. Každý workshop je přizpůsoben věku a znalostem žáků a je zaměřen na konkrétní využití těchto principů ve škole či domácnosti. - Materiálová banka a kreativní činnosti
Poskytujeme pedagogům přístup k materiálové bance, kde mohou získat zbytkové materiály pro výuku, kreativní dílny a projekty. Díky tomu si mohou žáci osvojit dovednosti spojené s upcyklací a opravami, čímž přispívají k udržitelnosti a rozvoji lokálních řešení. - Mentoring a dlouhodobá spolupráce
Cirkulární centrum nabízí dlouhodobou spolupráci školám. Pomáháme pedagogům integrovat témata cirkulární ekonomiky do výuky, poskytujeme odborné poradenství a podporujeme učitele i žáky při zavádění konkrétních projektů zaměřených na udržitelnost. Žáci se tak mohou stát aktivními hybateli změn ve svém školním prostředí i komunitě. - Technické a kreativní workshopy
Díky našim workshopům získají žáci praktické dovednosti při práci se zbytkovými materiály. Naučí se nejen, jak tvořit nové produkty, ale také jak přemýšlet o designu, opravách a opětovném využití zdrojů. Tato práce podporuje rozvoj manuálních dovedností i technického myšlení.
Co vaši žáci získají?
- Kreativní a technické dovednosti: Na workshopech si žáci vyzkouší upcyklaci, opravy a práci s různými materiály.
- Schopnost kritického myšlení: Diskutujeme s nimi o tom, jaké dopady mají naše každodenní rozhodnutí na životní prostředí a jak mohou přispět ke změně.
- Přípravu na budoucnost: Cirkulární ekonomika není jen koncept, je to budoucnost trhu práce. Naše programy žákům ukážou, jaké profesní možnosti mohou v tomto oboru najít.
Praktické informace
- Cena za program: Cena všech programů je 150 Kč za žáka. Tento poplatek zahrnuje všechny výukové materiály a podporu našich lektorů při práci se žáky. Minimální velikost skupiny je 10 žáků. Poplatek nezahrnuje dopravu k vám. Tu vám spočítáme na vyžádání.
- Workshop u vás: S vybraným programem můžeme přijet i do vaší školy/instituce, zde vám cenu spočítáme na vyžádání. Financovat jej můžete například dotačním programem pro školy "Šablony"
- Návaznost na další aktivity: Po úvodním teoretickém programu nabízíme řadu praktických dílen a projektových dnů, kde se žáci mohou zapojit do konkrétních projektů a hlouběji pochopit principy cirkulární ekonomiky. Dále připravujeme exkurze do sběrných dvorů nebo firem kde už se snaží svůj odpad dále využít.
Chcete se dozvědět více, nebo objednat program?
Kontaktujte nás a zjistěte více o tom, jak můžeme podpořit vaši školu v zapojení cirkulárních principů do výuky a praktických aktivit.
Aktuálně zpracováváme především
- textil (jednoduché výrobky, záplaty, dekorace, výšivky rybí šupinou, přírodní potisk, redesign oblečení)
- duše a další součásti kol (peněženky, doplňky, šperky, čalounění židlí)
- keramiku, porcelán, zrcadla, sklo (mozaika, obrazy, květináče, skleničky z lahví)
- papír (ruční papír, využití papírových tašek, japonská a sešitová vazba, fanziny, zápisníky)
- přírodní materiály (hmyzí domky, mini skleníky, tematická dekorace)
- obalový a technický materiál (výroba hudebních nástrojů)
Úvod do cirkulární ekonomiky
6. – 9. tř. ZŠ, SŠ, Pedagogové
Jak se dá změnit náš přístup k věcem, které už nepotřebujeme? V tomto programu se žáci hravou formou dozvědí, co je cirkulární ekonomika, proč je důležitá, a jak mohou i oni přispět k udržitelnější budoucnosti. Zábavné aktivity a praktické příklady jim ukáží, jak lze odpady přeměnit na nové hodnotné produkty a jak se chovat šetrněji ke zdrojům.
Délka: 45 minut
Kapacita: do 30 osob
1. Textilní recyklárt
5. - 9. tř. ZŠ, Pedagogové, SŠ
Co můžeme udělat s oblečením vedle vhození do kontejneru na textil? Ze starého textilu nebo zbytků z výroby dokážeme vytvořit nové módní kousky, tašky, nášivky a záplaty, nebo různé dekorace. Můžeme stříhat, sešívat, přešívat, zaplétat, barvit i tisknout.
Délka: 120 minut
Kapacita: 20 osob
2. Kola mají duši
3. - 9. tř. ZŠ, Pedagogové, SŠ
Kolo je vynikající dopravní prostředek. A když dojezdí, nemusí putovat do šrotu. Co takhle ho rozebrat a komponenty dále využít? Řetězy můžeme rozpojit a vytvořit s nimi módní doplňky. A z duší kol si snadno vyrobíme stylové klíčenky nebo peněženky.
Délka: 120 minut
Kapacita: 20 osob
3. Šlápni do pedálu
8. - 9. tř. ZŠ, Pedagogové, SŠ
Kam s jízdním kolem když už pro něj nemáme využití? Jdou kola recyklovat? V druhé časti si ukážeme jak jdou různé komponenty dále využít. Naučíme se rozpojovat cyklořetězy a vyrobíme si s z nich jednoduché módní doplňky.
Délka: 120 minut
Kapacita: 20 osob
4. Střípky fantazie
1. - 9. tř. ZŠ, Pedagogové, SŠ
Keramiku, porcelán a zrcadla vyhazujeme do komunálu. Nepatří do kontejneru na sklo. Podle nás nepatří do žádného kontejneru. Pomocí mozaiky ze střepů dokážeme vytvořit krásné obrazy nebo praktické květináče. A na stěně mozaika místo kachliček vypadá skvěle.
Délka: 120 minut
Kapacita: 20 osob
7. Milý deníčku
6. - 9. tř. ZŠ, Pedagogové, SŠ
Ve výukovém programu si povíme o zaznamenávání důležitých informací o historii lidstva, co světu přinesl knihtisk a v druhé části si ukážeme různé techniky sešitových vazeb a vyrobíme si deníky a zápisníky.
Délka: 120 minut
Kapacita: 15 osob
5. Cesta papíru
1. - 9. tř. ZŠ, Pedagogové, SŠ
V programu se zaměříme na vývoj historie výroby papíru, ekologické zátěži současné průmyslové výroby a recyklaci papíru. V druhé části si zkusíme papír vyrobit.
Délka: 90 minut
Kapacita: 20 osob
8. Bubínky z dutinky
8 - 9.tř ZŠ, Pedagogové, SŠ
Workshop zahájíme představením konceptu upcyklace a jeho významu pro životní prostředí. V druhé části si vyrobíme jednoduchý perkusní nástroj bubínek a ukážeme si základy hry.
Délka: 120 minut
Kapacita: 10-15 osob
6. Tisknu, tiskneš, tiskneme
3. - 9. tř. ZŠ, Pedagogové, SŠ
V tomto výukovém programu se zaměříme na tisk, povíme si o různých tiskových technikách a jejich historii. V ramci recyklace je potisk skvělým nástrojem na redisegn různých výrobků. V druhé části si vyrobíme tiskový štoček, pomocí kterého si vyrobíme narozeninové přání nebo nášivku na textil.
Délka: 120 minut
Kapacita: 20 osob
9. Druhý život skla
5 - 9.tř ZŠ, Pedagogové, SŠ
Víte jak dlouho trvá než se v přírodě rozloží skleněná láhev a kolikrát se může naplnit zálohovaná pivní láhev pivem?
V druhé části si zkusíme ze starých lahví vyrobit vlastní sklenice.
Délka: 90 minut
Kapacita: 15 osob
INFORMACE
Pro informace o náplni workshopů volejte na číslo 774 998 333, nebo pište na e-mail jana@recyupcy.cz, vedoucí lektorka Jana Zemanová.
Adresa, kde workshopy probíhají:
U Koruny 217/20, 500 02 Hradec Králové - Pražské Předměstí, nedaleko hlavního nádraží
Platbu vzdělávacích programů lze realizovat hotově, nebo vám na požádání vystavíme fakturu.
Optimální počet je 10–25 žáků. Za menší počet žáků než 10 je nutné zbytek ceny doplatit, vyšší počet žáků je nutné předem konzultovat s lektory.
V jeden den lze realizovat 1 - 2 výukové programy za sebou.
Za kázeň a bezpečnost odpovídá doprovázející pedagog, ne lektoři centra!
Budeme se těšit na tvoření!